Vraag het aan Eline: 3 herkenbare ondernemersvragen beantwoord

Ik ben ondertussen al een hele tijd actief als successtrateeg en daarnaast breng ik onderneemsters samen met de Terraswijven. Het is me opgevallen dat zowel starters als meer ervaren ondernemers vaak nog met dezelfde struggles zitten. De invulling is misschien telkens anders, maar het thema business strategie komt vaak terug. Dat is waarom ze mijn hulp inschakelen, om naar hun eigen versie van succes toe te werken vanuit de plek waar ze op dat moment staan.

De vragen die bij mijn samenwerkingen naar boven komen kunnen opgedeeld worden in deze 3 thema’s:

1. Hoe positioneer je jezelf in de markt?

Of je nu pas begint of als ervaren ondernemer je strategie wil finetunen, een vraag die altijd bovenkomt, is: “hoe onderscheid ik me van de rest? Hoe zet ik mijn merk in de markt en welke positie neem ik daar in? Wat zijn mijn USP’s (Unique Selling Points)? Wat maakt dat klanten voor mij kiezen?”

Ed Sheeran gaf ooit een heel duidelijk antwoord op die vraag: "zeker als personal brand is het belangrijk om 100% je eigen ding te doen. Dàt is vaak je belangrijkste USP."

En gelijk heeft hij. Om te weten wat jou onderscheidt, moet je achterhalen wat jou uniek maakt. Wat 100% "jij" is.

Heb je al een track record? Dan zit je in een luxepositie: vraag het aan je eigen klanten. Waarom vertrouwen ze jou, waarom kozen ze jou als expert? Een simpele open vraag kan al veel duidelijkheid brengen.

Je unieke jij zijn, betekent ook dat je niet alles kan zijn. Hate to break it to you, maar niemand is alles ineen. Niemand is het volledige plaatje voor iedereen. Zo heb je misschien deze al gehoord: "je kan niet in alles de beste zijn, dus probeer dat ook niet."

Een bekend voorbeeld hiervan is Colruyt. Zij kiezen volop voor de laagste prijs. Ze zetten dan ook minder in op beleving. Delhaize daarentegen plaatst beleving voorop, maar is wel een stuk duurder.

Belangrijk hier is om een duidelijke keuze te maken die bij jou past. Kiezen is altijd een beetje verliezen. Of net veel winnen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Kies je bijvoorbeeld voor beleving, zorg er dan ook voor dat je alles in het teken van die beleving zet. En dan is het oké als je product niet het beste, maar "goed genoeg" is.

Kiezen zorgt voor een duidelijke strategie die je kan doortrekken in je communicatie, bedrijfsstructuur en aanbod. Bovendien neem je op die manier een duidelijke positie in in de markt.


2. Hoe trek je je eerste klanten aan?

Een zaak in de wereld zetten is spannend. Niet alleen komt jouw idee tot werkelijkheid in je aanbod, maar je moet het ook zien te verkopen. Maar hoe trek je nu die eerste klanten over de streep?

Om te beginnen weet je best wie je wil aanspreken. Wie is je ideale klant? Een belangrijke vraag om te achterhalen hoe je die kan bereiken.

Wanneer je pas start, sta je nog aan het begin van de klantenreis, wat betekent dat je die nog helemaal kan uitbouwen. Ik raad je aan om van bij het begin in te zetten op kwaliteit en klanttevredenheid, want dat helpt je om de mond-tot-mondreclame te boosten.

Zet je prijzen meteen goed en reken daarbij een marge in voor je marketing. Ik maak graag de vergelijking met Apple. De allereerste iPhone was zeker niet de beste en toch waren mensen bereid er de hoogste prijs voor te betalen. Early adopters proberen nu eenmaal graag nieuwe dingen uit en willen daarvoor gerust een stukje R&D en marketing voor betalen.

Je kan je marketingbudget laag houden door in te zetten op gratis tools, zoals SEO (search Engine optimization) en organisch bereik via de socials.

Connecteer met mensen. Praat over wat je doet, over je passie. Als ik iemand op Instagram zie die me interesseert, probeer ik een gesprek aan te gaan. Ik reageer op hun story, waardoor we aan de praat geraken. Je voelt meteen of er een connectie is. Dan kan je jezelf voorstellen en praten over wat je doet. Gewoon kennismaken, zonder dat het aanvoelt als een verkoopspraatje. Wie weet maakt je gesprekspartner dan wel de klik en komt er een onderliggende nood boven die nog niet duidelijk was. Of ze onthouden je naam voor wanneer ze die nood ergens anders horen.

Want krijg jij nooit de vraag: “wie doet dit voor jou?”, “waar kocht je dat?” of “waar ga jij voor dat advies?”. Ik wel, en ook al heb ik zelf geen ervaring met een bepaalde dienst of een bepaald product, toch weet ik meestal wel een naam. Gewoon door te praten met mensen.

I know, het is makkelijker om gewoon een postje op de socials te gooien. Maar hoe scary die babbel ook is, het is veel persoonlijker dan een random social post. En veel minder eng dan meteen een grote launch voor de leeuwen gooien, toch?

Heb je een lokale zaak? Ga dan in gesprek met andere ondernemers in de buurt. Misschien is er wel iemand met wie je een samenwerking kan aangaan? Of adverteer in lokale magazines, zoek manieren om mensen fysiek samen te brengen. Dit kan met kleine acties of door in je fysieke zaak in te zetten op beleving.

Het vraagt tijd en inspanning, maar eens de mond-tot-mondreclame zijn werk begint te doen, ben je vertrokken. Durf je podium te pakken en get out there!


3. Hoe laat je je zaak groeien?

Deze vraag beantwoord ik meestal met een andere vraag: in welke richting wil je groeien? Kies je voor groei in de breedte of in de diepte?

Onder groeien in de breedte verstaan we zaken als een groot team of internationale expansie. Groeien in de dieptebetekent dan weer groeien als expert in wat je doet of lokaal en uitgepuurd werken. De ene richting is niet beter dan de andere, het is aan jou om te bepalen welke kant je uit wil. Want de richting die je kiest, heeft implicaties voor de acties die je onderneemt.

Om deze knoop door te hakken, kijk je best naar je eigen doelen. Waarom wilde je ondernemen? Wat wil je bereiken en voor wie? Hoe wil je dat doen? Keer dus eerst terug naar de basis van je onderneming om van daaruit te bepalen hoe je verder wil.

Eens je beslist hebt welke richting je uit wil, komt het erop aan om actie te nemen. Stappen zetten, doen, vallen, opstaan en repeat. Niet zomaar stappen zetten. De juiste stappen. Groei ligt in weten wat je wil.

Heb je een doel, maar lijkt het nu nog onbereikbaar? Begin klein. Met het uittekenen van je aanbod, bijvoorbeeld. Dat aanbod moet er immers liggen voor je de volgende stappen kan bepalen. Het komt erop aan om niet zomaar elk idee te beginnen uitwerken dat in je opkomt, maar om focus te vinden en te beginnen met het aanbod dat strategisch gezien nu juist is. Daarna kan je je marketingstrategie uitzetten.

Denk eraan: strategie en mindset gaan hand in hand voor duurzame groei.

Als het koppeke niet mee wil, dan zal er van actie niet veel in huis komen. Neem je wel actie, maar zit de mindset niet goed, probeer dan maar eens te blijven opstaan na elke val, om doelgericht verder te gaan.

Maar weet: nothing is set in stone. Je kan en mag veranderen. Zorg ervoor dat je helder hebt waar je naartoe aan het werken bent, zodat je makkelijker kan overgaan tot actie. Begin klein, bijsturen kan altijd.


Ken jezelf en weet waar naartoe

Een bedrijf starten en runnen voelt vaak beangstigend en overweldigend. Het helpt om even afstand te nemen, na te denken over wat je wil en stap voor stap te bekijken hoe je verder kan. Het zijn de kleine stapjes die er samen voor zorgen dat je richting jouw versie van succes groeit.

Geen idee waar te beginnen? Start bij de basics en check of de fundamenten van je bedrijf stevig genoeg zijn om op voort te bouwen. Krijg in deze gratis analyse aan de hand van meer dan 80 vragen een overzicht van hoe je bedrijf er nu voor staat, zodat je weet aan welke knoppen je kunt draaien om vooruit te geraken.

Vorige
Vorige

Moeder zijn en ondernemen: zo pak ik het aan

Volgende
Volgende

Het nut van een financieel plan voor ondernemers