Het nut van een financieel plan voor ondernemers

Waarom is een uitgewerkt financieel plan cruciaal voor elke ondernemer? Wanneer je start met een zaak, wordt van je verwacht dat je een businessplan opstelt waarin je ook je financiële toekomst voorspelt. Maar niet alleen bij de opstart van je bedrijf zijn financiële doelstellingen broodnodig, je doet er goed aan om bij elke grote verandering en zelfs jaarlijks je financieel plan erbij te nemen als je je zaak op een duurzame manier wil laten groeien.

Inzicht hebben in je cijfers en daar een financieel plan bij opmaken zorgt ervoor dat jij als CEO van je bedrijf doordachte beslissingen kunt maken op deze vier essentiële aspecten van je zaak:

  • hoe je je aanbod vormgeeft

  • je prijzen

  • je marketingstrategie

  • hoe je je groeipotentieel ten volle kan benutten


Aanbod: zorg dat 't rendeert

De meeste ondernemers starten hun zaak vaak vanuit een bepaalde nood. Ze bieden diensten of producten aan waarmee ze anderen willen helpen. Of dat is toch de insteek erachter. Maar let's be honest: we willen er toch ook (goed) aan verdienen. Maar heb jij er enig idee van of je aanbod wel rendabel is? Heb je de rekensom al eens gemaakt?

Wanneer je nauwgezet bijhoudt hoeveel je werkelijk verkoopt, kan je op basis van je beoogde totale inkomen en je kosten onderzoeken of je huidige aanbod nog rendabel is of niet. Is het product waarvan je denkt dat het je cash cow is, ook werkelijk je cash cow? Of investeer je er te veel tijd en geld in voor wat het maar opbrengt? Zorg er eerst voor dat je een duidelijk zicht hebt op wat je verkoopt en aan wie, en dan kan je met een strak financieel plan bepalen welke onderdelen van je aanbod het houden waard zijn en welke je liever afschaft of hervormt.

KPI’s: meten is weten

Wanneer je weet hoe rendabel je aanbod is, kan je je KPI’s kiezen, je key performance indicators. Je kiest de belangrijkste meetbare parameters waaraan je tussentijds kan aftoetsen of je nog de goede richting uitgaat of niet. Dit kan bv. zijn: bedrag per klant, aantal verkopen per maand, nettomarge,… Aan deze indicatoren kan je snel en makkelijk bijhouden waar er nog werk aan de winkel is en waar je je doelen haalt.


Prijs: hoger, lager?

Soms blijkt een aspect van je aanbod te weinig op te brengen, maar ligt het niet aan WAT je verkoopt, maar wel aan de prijs die je vraagt. Veel ondernemers zetten hun prijzen te laag uit angst om niks te verkopen. Maar daarmee doen ze zichzelf tekort en maken ze al (ten onrechte) de rekening voor hun doelgroep, die meestal wel bereid is om de juiste prijs te betalen.

Door de berekeningen te maken in je financieel plan op basis van je doelen, je kosten en je aanbod, merk je of je huidige prijs realistisch is of niet.

Want wil ik hier niet pleiten voor high-end prijzen voor iedereen en elk aanbod, zodat we allemaal miljonairs kunnen worden. Je wil natuurlijk nog marktconform blijven binnen jouw segment. Dus ja, in een financieel plan laat je je gewenste inkomen meespelen in de berekening van je prijzen, maar wees hierin realistisch.

Wat is jouw doel voor het komende jaar, of de komende 5 jaar? Wat kan dan een groeiplan richting dat doel zijn en hoe kan je je aanbod en prijzen daaraan aanpassen?


Marketing: gerichte acties voor succes

Nu je je aanbod hebt vormgegeven en je prijs hebt bepaald, weet je ook hoeveel verkopen je nodig hebt om je gewenste omzet te bepalen. Je weet na een tijdje ook welk deel van je aanbod je wat meer in de verf mag zetten en wat uit zichzelf verkoopt als zoete broodjes (die fameuze cash cow).

De kennis hierover die je uit je financieel plan haalt, helpt je om je marketingstrategie uit te tekenen, zodat je gerichte marketingacties kunt uitvoeren en niet in het wilde weg schiet.

Dit is trouwens waar je financieel plan vooral na een paar representatieve jaren zijn vruchten begint af te werpen. Want dan weet je al wanneer je bv. vakantie neemt, wanneer de kalmere periodes zijn en waar je die kunt compenseren. Daarom is het belangrijk om elk jaar je financieel plan grondig te updaten op basis van je huidige situatie en bijhorende doelen, die net zoals je bedrijf evolueren. Wil je on top of je business zijn, dan raad ik zelfs aan om per kwartaal te kijken hoe je ervoor staat. Dit vermijdt al te grote (onaangename) verrassingen op het einde van het jaar.


Case: Soraya van The Legal House

Ik duid de theorie met de case van Soraya El Khounchar van The Legal House, die ik ondersteunde bij haar overstap van bijberoep naar hoofdberoep. Ze strugglede met die sprong, en de angst voor het onzekere hield haar tegen. Dankzij een sterk financieel plan konden we een doel zetten (”100% zelfstandig over 6 maanden”) en dat koppelen aan een haalbaar actieplan, waardoor Soraya gefocust en met zelfvertrouwen kon ondernemen.

Als beginnend onderneemster kon Soraya dankzij haar financieel plan een aanbod uittekenen dat duidelijk was voor haar doelgroep en winstgevend voor haar bedrijf.

Soraya had als doel om financieel sterk genoeg te staan om de zekerheid van haar vaste job achter te laten en te springen in The Legal House. Door te berekenen wat ze hiervoor nodig had en dat te matchen met haar aanbod en prijzen, kon ze dat doel scherpstellen en behalen door de nodige stappen te ondernemen.

De kennis en inzichten uit haar financieel plan gaven Soraya de handvaten om haar salesplan te koppelen aan haar financiële doelstellingen. Ze wist wanneer ze moest inzetten op meer zichtbaarheid en sales en wanneer ze het op dat vlak rustiger aan kon doen en de mond-tot-mondreclame voor haar uitstekende werk voldoende was. Dit plan bood haar een houvast en een gevoel van controle, waardoor ze zich kon focussen op die doelen in plaats van op haar angst rond omzet.

Het einde van de opzegperiode bij haar werkgever kwam geen minuut te vroeg, want dankzij de doelgerichte acties, had Soraya sneller dan verwacht haar beoogde omzet bereikt. Door de combinatie van een financieel plan en de daaraan gekoppelde acties, was Soraya in staat om haar business pijlsnel te laten groeien. Zonder een plan had ze nog langer vastgehouden aan de zekerheid van haar vaste job uit angst om niet voldoende omzet te halen.


Durf te groeien

Ondernemen vanuit je comfortzone voelt gemakkelijk. Een comfortabel inkomen hebben is leuk. Maar daar wordt je als ambitieuze ondernemer niet beter van. Het is jouw verantwoordelijkheid om je comfortzone te vergroten. Door te handelen vanuit angst houd je jezelf klein. Onbezonnen op elk nieuw idee springen en alles uitproberen in de hoop zoveel mogelijk omzet te draaien, is dan weer het andere uiterste, maar wel met hetzelfde effect: je business groeit niet - of toch niet op een manier die vol te houden is.

Dankzij de data die je verzamelt in je financieel plan, kan je doelen stellen die je net een stap uit die comfortzone halen, en kan je een plan van aanpak opmaken om met focus naar die doelen toe te werken.

Heb jij een zicht op je huidige financiële situatie en op je financiële doelstellingen? Zijn je acties gedreven door data of door angst? Een sterk financieel plan is een van de fundamenten van een bedrijf met groeipotentieel. Ontdek in deze analyse hoe het staat met de financiële (en andere) fundamenten van jouw business.

Vorige
Vorige

Vraag het aan Eline: 3 herkenbare ondernemersvragen beantwoord

Volgende
Volgende

Het belang van positionering: hoe je naar buiten komt, maakt het verschil